Óballai Alkotóház – Óballáért, Törökszentmiklós és Kistérsége Kulturális Fejlődéséért Közhasznú Egyesület

VISSZA

 

 

 

 

 

 

 

Óballai Alkotótábor
2009. június 25-28.

 

A korábbi alkotótáboroktól eltérően az idén nem meghirdetett, „profi” tanár-diákos tábort, hanem egy családias-barátias együttlétet tartottunk három „műhellyel”: mozgás, zene és vizuális. Az elsőt Bajnai Zsóka vezette, „testlebontást”, azaz testünk tudatos, képzeleten alapuló lazítását és újjáépítését tanította. A zenei vonalat a Törökszentmiklósi Utcazene Fesztiválon is hallható Bakos Özséb tartotta saját feldolgozású népdalaival. A vizuális műhely témája a növényi formakincs, technikája cianotípia és napfényen exponált fotogram (lásd doboz), Molnár Dóri és Halmen Zoltán segítségével.

Kiegészítő programként Hajnal Ágoston kalauzolásával megnéztük a Vérző olaj (There Will Be Blood, rend: Paul Thomas Anderson, 2007) című filmet, a környéken sétálva meglátogattunk két csodatanyát, néztünk 20-as, 30-as évekbeli avantgárd rövidfilmeket, Sain Mátyás Berlin underground színtereiről készült képeit, és Martsa Piroska rajzfilmes animátor felvezetésével két színt Jankovics Marcell még nem bemutatott Ember tragédiája filmjéből. És végül… Mézga Aladár űrkalandjait is néztük, mert esett az eső.

 

Cianotípia
Két oldatot készítünk, az egyik 9 g vörösvérlúgsó 100 ccm desztillált vízben oldva. A másik 25 g ferriamoniumcitrát 100 ccm desztillált vízben oldva. Hűtőszekrényben külön-külön hosszú ideig eltartható a két oldat. A két oldatot leszűrjük, majd sötétebb helyen összeöntjük, leszűrjük, s egy óráig állni hagyjuk. Az így képződött fényérzékeny oldatot lúgmentes papírra, selyemre, fára, stb., széles ecsettel egyenletesen felkenjük, majd megszárítjuk. Mindezen műveletek elsötétített helységben, egy 40 wattos normál égő fényénél végezhetőek. Az érzékenyített papír zöldessárga színű, s száraz, sötét helyen hetekig tárolható. Másolókeretben, napfényen vagy UV fényben exponáljuk, célszerű túlmásolni, amit időnként ellenőrizhetünk. A megvilágított részek szürkéskékre változnak. Az elkészült képet folyóvízben mossuk mindaddig, míg sárga levet enged. Ekkor a fényérte helyeken keletkezett turnbullkék vízoldhatatlan, míg a fény nem érte helyekről a nem reagált vörösvérlúgsó és ferriammóniumcitrát kioldódik. Az árnyalatok elmélyítésére 1:20 hígítású sósavban néhány másodpercig áztathatjuk, leöblítjük, majd szárítjuk. (Forrás: http://www.progresszivfoto.hu/essze.html)

Fotogram
Fotogramnak a fényképezőgép és negatív közbeiktatása nélkül, pusztán a fény, a fényérzékeny anyagok és a bennük végbemenő változásokat előhívó vegyszerek működésével létrehozott - többnyire tárgyak árnyékát rögzítő - képet nevezzük. A fotogram mintegy nyolcvan évvel ezelőtt, az 1920-as évek avantgárd művészetében jelent meg nyitott műfajként, amely összeköti a festészetet és a fényképezést, de az avantgárd filmben is megjelenik. (Forrás: http://www.fotogram.eoldal.hu/cikkek/ismeret/a-fotogramrol)

 

Molnár Dóri fotói itt

 

SM fotói a táborról:

 

 

 

És kitakarítottuk az istállót fotóműteremnek:

 

 

 

 

 

 

 

 

Zeneműhely

 

Pihenőműhely

Közben Béla bácsi tapasztja a ház elejét

Cinanotípia intro

 

 

 

Dühöngő-sátor kicsiknek

 

 

 

 

Néhány digitális „camera obscurás” kép (objektív helyett fekete karton kis lyukkal)

 

 

 

 

 

Száradnak a frissen elkészült (elkékült) képek

Özséb közönségdíjas alkotása

Némelyik közben jobb, mint a végtermék

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ez nem fotogram…

 

 

 

 

A leexponált kép, és hívás közben (itt még egész jó)

 

Alföldi séta

 

 

 

Csodatanya I.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Csodatanya II.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Piroska vetít

 

 

 

kézi camera obscura

Munkában az autókinyitó műhely

 

 

 

Kiállítás

 

 

 

VISSZA

 

 

 

A honlapot készíti és karbantartja Sain Mátyás és Hajnal László, óballai menedék-keresők.

Kapcsolat: S.M.: msain@freemail.hu, 20/254-3663; H.L.: hajnallaszlo@gmail.com, 20/421-8402